1) beschrijf jezelf toen je klein was
* gebruik de imparfait (gewoonte in het verleden / beschrijving)
* eerste zin: Quand j'avais trois ans....
* beschrijf je uiterlijk: ogen, haar, bril, kleding (Je portais souvent...)
* waar woonde je, (beschrijf de straat)
* waar zat je op school, hoe ging je naar school
* (waar ging je met vakantie naar toe)
* geen éénmalige gebeurtenissen beschrijven (In 2020 zijn we verhuisd.)
* 50-60 woorden
2) ik ben op kunstreis geweest naar... / afgelopen weekend heb ik...
* kies 1 van deze onderwerpen
* gebruik de passé composé (gebeurtenissen in het verleden)
* eerste zin: La semaine passée je suis allé(e) à... / Le week-end passé je...
* met wie, vervoermiddel, waar geslapen, wat gedaan, wat gezien, wat gegeten ?
* denk erom: beschrijvingen (Het was interessant.) krijgen de imparfait
* 50-60 woorden
3) komend weekend ga ik...
* gebruik de futur proche (nabije toekomst)
* eerste zin: Le week-end prochain je vais...Verzin maar een mooi weekend bij elkaar!
* sport, film, familiebezoek, ...
* 50-60 woorden
4) Als ik eindexamen gedaan heb ga ik ...
* gebruik de futur simple (verder in de toekomst)
* eerste zin: Après mon bac je... Verzin maar een mooie toekomst bij elkaar!
* studeren, reizen, werken
* samenwonen, trouwen, kinderen
* 50-60 woorden
--------------------------------------------------------------------------------------------
SPREKEN EN SCHRIJVEN
ÉCRIRE (30 min)
Conversation avec les élèves sur « les vacances » + aantek op bord. Ll nemen ze over in schrift. = gramatica com açucar; incl vb van gevraagde gram (10 min ;)
Je vous donne 4000 euros à chacun de vous. Vous devez les dépenser à faire un voyage le prochain été. Faites un projet de voyage tout seul, à deux ou à trois. En 15 (evt.20) min. Op bord :
· Vous irez où ? Pourquoi ? · Vous irez quand ? Et combien de temps ? · Vous irez avec qui ? · Vous irez comment ? · Vous logerez où ? · Qu’est-ce que vous ferez ? · Qu’est-ce que vous mangerez ? · Qu’est-ce que vous prendrez comme bagages ? Pourquoi ?
Utilisez · Een overtreffende trap (https://mousseauchocolat1.blogspot.com/p/vergelijking.html) · Een aanwijzend voornaamwoord (https://mousseauchocolat1.blogspot.com/p/aanw-vnw-bb.html) · Een ontkenning (https://mousseauchocolat1.blogspot.com/p/ontkenning-bb.html) · plm 100 woorden. Vermeld het aantal woorden onder de tekst.
|
PARLER (20 min)
· Présentez votre projet. Doc schrijft op bord fouten.
ÉCRIRE (10 min)
Schrijf nu je tekst foutloos en lever in.
ÉCOUTER (30 min)
niveau : A2 ou B1
* Ga naar: https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercices/destination-francophonie
* Kies: niveau A2 of B1
* Kies 1 van de bestemmingen
* Maak de 4 bijbehorende oefeningen. Ze gaan telkens een stapje verder. Na 4x versta je het filmpje. Let op: de eerste oefening is vaak zonder geluid.
* transcription = uitgeschreven tekst
* Duur van de hele oefening: plm 10 - 15 min.
LIRE
· Handige sites:
https://www.voyageursdumonde.fr/
https://desmadeleines.blogspot.com/p/vakantie.html